BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

Vrijeme kroz godinu

17. tjedan kroz godinu

Srijeda, 28. srpnja 2010.

 

Mt 13,44-46

44"Kraljevstvo je nebesko kao kad je blago skriveno na njivi: čovjek ga pronađe, sakrije, sav radostan ode, proda sve što ima i kupi tu njivu." 45"Nadalje, kraljevstvo je nebesko kao kad trgovac traga za lijepim biserjem: 46pronađe jedan dragocjeni biser, ode, rasproda sve što ima i kupi ga."

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

ISUS - BISER I BLAGO MOGA ŽIVOTA

Mt 13,44-46

Dvije kratke usporedbe o blagu na njivi i dragocjenom biseru mogli bi nas navesti na pomisao usporediti Boga s blagom ili lijepim biserom. Bog nije stvar, on nije predmet koji bi čovjek mogao steći ili pronaći, posjedovati ili kupiti. Bog je osoba, živa, s kojom se susrećemo, s kojom možemo stupiti u zajedništvo. To se događa u susretu, a susret se ne može iznuditi. Susret je uvijek dar koji se daruje onome tko ga traži, istinski, cijelim bićem. To je onda iznenađenje koje nadilazi svako drugo.

Usporedba o blagu na njivi opisuje čovjeka koji u pravnom smislu riječi djeluje nezakonito, protupravno. Najprije otkriva blago dok kopa, krije ga, taji činjenicu pred zakonitim vlasnikom i kupuje njivu prema tržišnoj vrijednosti, a u njoj velika amfora zlata! I prodavaču ne dolazi s istinom, nego bitnu stvar prešućuje. Doduše, ne mora on reći sve što zna, ali je u najmanju ruku nedolično i nepristojno to kako radi. On se ponaša i čini kao da blaga na njivi nema! Isus međutim ne govori o poštenju ili nepoštenju, ne govori on  cijenama nekretnina, nego govori o prepredenosti i 'prefriganosti' ovoga što kupuje njivu. Tu je naglasak usporedbe. On prodaje sve što ima, pa čak zalaže i sve svoje nekretnine, sve što je baštinio od svojih djedova i očeva, stavlja sve na jednu kartu, kao igrač na lutriji, i uzima tu njivu. I to, veli se, 'sav radostan!'

Radost je ono što ovoga koji se namjerio na silno blago na njivi razlikuje od onoga mladića koji bijaše bogat, a došao Isusu tražiti život vječni. Isus mu veli da ode i rasproda sve što ima i dođe k njemu. I imat će veliko blago, i ovdje i u nebu. Dakle, i ovdje Isus govori o blagu, ne više slikovito, nego o blagu u osobi. Veli se, ode od Isusa 'nasmrt smrknut i tužan!' On nije mogao u radosti razdati svoje i doći za Isusom, nije se mogao odreći silnoga bogatstva, kao da će ga uživati svu vječnost! Isus je to blago zbog kojega čovjek ostavlja sve ostalo.

 

 

Kao protuslika ovoga bogatoga mladića koji nije mogao ostaviti svoje blago da bi stekao veće, kvalitetnije i vječno blago, imamo nadcarinika Zakeja. Isus je u prolazu. Čovjek hvata životnu priliku, možda zadnju u životu. Zakeja mrze svi i on sve mrzi. Pred Isusom se odlučuje, ovdje i sada, o tome što propušta i što gubi ako Isusa izgubi. Na kraju veli za njega Isus kako je i on Abrahamovo dijete. On polovicu razdaje siromasima, a ako je koga prevario, vraća četverostruko. Čudo preobrazbe iznutra i izvana. Deva je prošla kroz ušice iglene. Zakej je pronašao svoj biser, svoje blago, njemu je sve oprošteno jer silno ljubi Gospodina. Tko malo ljubi, njemu se malo oprašta. Onaj mladić je ispunjavao obveze, ali nije imao ljubavi u sebi, i zato je na kraju bankrotirao, sa svim svojim bogatstvom.

Isus ovdje govori o kraljevstvu Božjem koje čovjek mora tražiti sa svom odlučnošću. To je dragocjenost za koju se isplati uložiti sve, to je jedina dragocjenost kojoj nema pravoga nadomjestka. U usporedbi s biserom koji čovjek pronađe, razdavši sve kupi taj lijepi biser, pojedinac radi krajnje nerazborito. Ne zna on tržišnu vrijednost bisera, ne zna koliko će vrijediti za nekoliko godina. Ali njemu je važno upustiti se u rizik u ovome trenutku.  Jer drugoj će strani Isus govoriti o tome kako ništa ne koristi čovjeku steći cijeli svijet, a životu svome ili svojoj duši nauditi, ili dušu izgubiti (usp. Mt 16,26; Mk 8,36), a ovdje je blago, odnosno biser otkriti sebe, pronaći Boga u sebi, povezati svoj život s Bogom, stvoriti  od toga nerazdvojivo jedinstvo.

Ljudi su oduvijek bili u potrazi za kamenom mudraca, kamenom spoznaje, za životnim blagom. U konačnici je to potraga za dobrim, lijepim, jednim - za Bogom. Jer i ovaj koji je pronašao blago na njivi ili otkrio dragocjeni biser te čini sve da to stekne čini to kao veliki zaljubljenik: Otkrio je ljubav života i za nju daje sve. Ljudi koji su otkrili svoju životnu radost, mijenjaju svoj život stubokom, iz temelja. Oni čine stvari koje su drugima nerazumljive, zagonetne, pa štoviše i riskantne. Jer rizik je razdati sve i uzeti samo ono jedno. Ali u njihovim očima nikakav rizik nije prevelik, svaki je u konačnici opravdan jer čovjek stječe nešto čudesno., neviđeno.

U usporedbi o biseru veli se da to bijaše 'lijepi' komad, a za drago kamenje se zna da je lijepo. Iz Knjige Otkrivenja znamo kako je drago kamenje pojam ljepote. Lijepo je uvijek vezano uz vjeru, uz estetsku dimenziju i bogoslužja, i glazbe i umjetnosti. Sve su to načini govora o Bogu. Zemaljska ljepota postaje slikom Božje veličine i slave.

Isus govori o nenavezanosti, o slobodi, Isus se zauzima za životni rizik.Njemu su simpatični oni koji znaju da ne će dugo živjeti te koji se na bitno koncentriraju, koji stavljaju sve na jednu dobitnu kartu. Cijena novostečene radosti jest bol rastanka. Ne znamo za bol koju je osjećao Isus kad se rastajao od svoje majke i započeo život putujućeg propovjednika.  Ali znamo da su bol i radost uvijek blizu jedno drugome. Bol rastanka i sreća te radost pronalaska. Sretan onaj tko pronađe blago i biser - Isusa.